2012 :4 : Potret Mona Lisa dan Perkaitan Dengan Taliban

Friday, December 18, 2009

Bismillah.

Kembali berjumpa. Dalam post kali ini sama kita menghayati babak yang berlaku di Paris, di dalam sebuah muzium.

Dalam 2012 itu, seluruh dunia mahu menyelamatkan benda2 berharga, antaranya adalah potret asal Mona Lisa. Kenapa potret itu? Jika kita ingatkan, potret itu telah dilukis oleh Leonardo Da Vinci.... Kenapa tidak potret daripada Picasso? Mungkin juga Emmerich mahu menunjukkan perkaitan antara cerita Hollywood yang lain seperti 'The Da Vinci Code', filem yang asalnya daripada Dan Brown itu adalah antara contoh menunjukkan bagaimana liciknya Illuminati dalam bermain stratergi dan juga kritisnya mereka dalam mencari kod2 untuk menyelesaikan 'puzzle'.

Dalam babak tersebut, seorang profesor yang bertanggungjawab keatas potret tersebut sedang memerhatikan potret asal itu dimasukkan ke dalam bekas khas dan digantikan dengan potret palsu. Dalam masa yang sama ia dibantu oleh pembantunya, seorang wanita. Selepas memasukkan potret itu ke dalam kotak professor itu berkata potret itu akan selamat di Swiss. lalu wanita yang menjadi pembantunya itu berkata lebih kurang begini "Not the things happen in Afghan"

Kenapa Afghan, ini kerana mereka ( yang disebalik tabir filem ) ingin mengungkit satu kisah yang berlaku pada tahun 2001, kisah yang berlaku di Bamyan atau Bamiyan atau Bamian. Bamiyan adalah salah satu kota lama peninggalan Bhuddha. Dan di Bamian terdapat tokong Bhudda terbesar di dunia, iaitu patung Vairocana and Sakyamuni, berketinggian 55 dan 37 meter setiap satu. Akan tetapi patung tersebut dikatakan telah dimusnahkan oleh Taliban.

Adkah betul? sepanjang saya melihat kepada video2 di u-tube, tiada pun kelibat orang2 taliban bersorak gembira meraikan pengeboman patung tersebut. Selain itu, terdapat juga kesangsian akan tarikh peristiwa tersebut, kenapa 6 Mac 2001? Selepas beberapa ketika, riuh berita2 di seluruh dunia akan peristiwa itu dan ada segelintir akhbar mengklasifikasikan Taliban adalh pengganas, Taliban akan mengebom dunia dan lupakah kalian semua apa yang berlaku di Manhattan pada 11 Setember 2001?

Persoalannya, adakah ini adalah salah satu perancangan mereka untuk menyerang Afghanistan yang kaya dengan minyak itu?

Persoalan lagi, adakah betul Taliban itu telalu jumud, terlalu mengongkong wanita2 di Afghanistan seperti yang dilaporkan agensi2 berita utama dunia?

Kes televisyen misalnya, kenapa Taliban mengharamkan televisyen di Afghan? Dalam satu pengajian di Darul Quran, ustaz saya memberitahu bahawa, "Janganlah kita memandang kolot kepada Taliban, mereka muslim seperti kita, mungkin mereka mengharamkan televisyen di sebabkan mereka belum lagi mencapai teknologi yang dibina sendiri untuk menonton televisyen. Boleh jadi juga, jika mereka membenarkan televisyen, nanti akan masuk siaran2 daripada luar yang dibimbangi akan merosakkan akidah masyarakat mereka.

Baik, kembali kepada tajuk asal, dalam kita melihat sesuatu dalam mana2 keadaan, jgnlah kita melihat dengan bersahaja. Banyk sgt 'feedback' yang saya dapat daripada kawan2 yang menonton 2012 mengatakan filem ini sgt boring, xda apa2, sedangkan yang berkata itu golongan berpendidikan agama. Kalian mesti ingat, kalian mestilah memandang apa2 saja perkara yang berlaku dengan 2 bijik mata, bukan dengan pandangan satu mata yang lama-kelamaan akan menumpulkan pemikiran.

Akhirnya, sudilah kiranya para pembaca meluang sedikit masa untuk memberi komentar2 kepada artikel ini, mahupun yang sebelum yang ini ataupun selepasnya.

p/s : Sila berhati-hati dgn apa yang anda baca dan lihat daripada rujukan ini. Pandanglah dgn akal yang terbuka dan dengan dua belah mata

RUJUKAN
-koleksi2 bacaan
-video2 rujukan

3 Komen:

Bersatulah Ummat Islam..,  Friday, December 18, 2009 at 9:35:00 AM GMT+8  

Terima ksh d ats teguran ikhlas & pengisian yg sgt bermakna..

2012 tampaknya biasa shj n mengarut pd pndangan sstgh org (sy pn pk cm2 dlu) tp hakikatnya bg2 bnyak unsur2 n dakyah2 illuminati yg diterapkan..

tdk akn kita sedari kewujudannya jk dpandang hnya dgn sblh mata(stju dgn penulis)..

munirah.zulkifli Wednesday, May 12, 2010 at 12:00:00 PM GMT+8  

em..mmg dinanti nanti..smbngn ulasan filem ni..

sbnanye byk je..y yahudi ni dh jajah dgn movie2 dsb..

katun2 pon..cme antara sedar n x..

Ainnafz Wednesday, September 8, 2010 at 11:04:00 AM GMT+8  

dah xdengar pasal taliban skrang.. wujud lagi ke taliban slps pelbagai lmparan keatas mrk?

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP