G-FORCE dan Ulasan Tersirat

Thursday, November 19, 2009

Assalamualaikum,

Dah lame rasanya tidak menonton filem 3D,

filem 3D pertama yg saya tonton dalam hidup saya adalah
Toy Story,
pastu Toy Story 2, pastu Shrek, dan banyak lagi lah..

... then the last seblum G-FORCE adalah Kung Fu Panda

Then, beberapa hari selepas exam last, saya menonton G-fORCE.

Filem yang berkisar tentang 4 ekor Guinea Pig yang pintar.

Mereka semua telah diberikan satu tugas untuk menyiasat tentang sebuah konspirasi berkenaan seorang jutawan alatan elektrik yang mahu memusnahkan dunia dengan alatan elektrik.

Baiklah, dalam post kali ini, ana bukan mahu menceritakan secara ringkas bkenaan cerita ini.

Tetapi mahu menganalisa beberapa perkara yang ana dapat perhatikan.




1. Saiz

Kelebihan mereka yang bersaiz kurang separuh kaki, membolehkan mereka menyelinap untuk menyiasat ke dalam rumah yang dikawal ketat. Dengan kelebihan mereka juga, misi yang tertangguh oleh manusia2 FBI selama 2 tahun dapat dipermudahkan.

Selain memiliki kepintaran, mereka juga dapat bergerak dengan pantas disebabkan saiz yang kecik, jadi momentum yang dikeluarkan oleh badan mereka tidaklah seperti manusia.

Tatkala menonton filem ini, saya teringat kisat Vietcong, tentera amerika kalah disebabkan salah satunya adalah faktor saiz badan. Bayangkan tentera vietnam yang setinggi budak sekolah rendah darjah 4 menggunakan saiz badan mereka untuk menyelinap masuk ke dalam lubang2 yang x dapat dimasuki tentera amerika.

2. China


Pabila kita bercakap mengenai China, sebahagian daripada kita tentu teringat kepada Tembok Besar China, permainan plastik yang berlambak di negara kita juga dari Tanah Besar China.

Apa yang ingin saya perkatakan ialah, Amerika yang berproksikan Hollywood berwasilahkan filem ini cuba memburuk-burukkan China.

Lihat sahajalah watak Speckels, seekor MOLE yang x knal budi penjaganya dengan menyamar sebagai Yanshu ( Mole dalam bahasa China).

Cube perhatikan bagaimana Amerika menjatuhkan USSR dengan filem, banyk contoh2 dalam filem daripada Hollywood memperbodohkan Russia, megambarkan Rusia sebagai negara yang mengganggu sistem negara lain. Sebagai contoh, dalam filem Armagedon, dalam perjalanan kru2 yang terpilih untuk mengebom astroid yang akan menghentam bumi. Semasa dalam perjalanan, kapal angkasa mereka perlu singgah di satu stesen angkasa untuk mengisi minyak. Proses pemindahan bahan api daripada stesen angkasa ke kapal angkasa tidak berjaya sepenuhnya kerana kebodohan dan ketidaksabaran 'cosmonout'( angkasawan dalam bahasa Rusia) sehingga dia terlebih melaraskan kelajuan pemindahan bahan api.

Persoalannya, kenapa Rusia? Kenapa tidak Jepun (JAXA), kenapa tidak Agensi Angkasa Eropah (ESA)????

Ini kerana Amerika masih lagi berdendam walaupun U.S.S.R. telah lama berkubur, perlu diingat Stesen Angkasa Antarabangsa, ISS terdiri daripada beberapa komponen daripada berbagai agensi angkasa di dunia. Dan perlu diingat adalah, komponen pertama adalah daripada Rusia, iaitu bernama Zarya, selepas itu barulah diikuti NASA dan agensi2 lain.

Sebelum ISS, juga telah wujud stesen angkasa, juga daripada Rusia, bernama MIR.

Berbalik kepada China, walaupun China tidak sehebat NASA, tetapi sifat mengkaji untuk kemajuan orang China itulah yang ditakuti, dihormati dan disegani penduduk dunia.
Lihat sahaja kepada watak2 keusahawanan cina di Malaysia, daripada yang datang tanpa apa kini telah membina empayar besar. Sebagai contoh, mendiang Lim Goh Tong, bekas tauke Genting Highland. Beliau datang ke Tanah Melayu pada waktu itu hanya berbekalkan 19 ringgit, dan pada umur 40 beliau telah memiliki syarikat kontraktor sendiri.

2, 3 tahun lepas, china mencatat sejarah dunia apabila menjadi negara pertama yang menhantar modul ke angkasa menggunakan modul yang telah digunakan, iaitu modul yang dibaiki (reverse engineering) dan diguna semula utuk menghantar modul tersebut ke angkasa.

yang terakhir berkenaan china adalah, bahasa mandarin adalah bahasa yang terbanyak dipertuturkan oleh manusia di dunia.


2 Komen:

aniq,  Friday, November 27, 2009 at 5:38:00 PM GMT+8  

salam..izinkan saya u mcoretkan scebis pdgn..

astaghfirullah 3x..
mga2 komen ini bkn ats dsr ht semata tp lillah u kbaikan bsm..

Emm...rtikel y bgus..suka sgt..sbb input bru n ln dr org ln..i mean othez dat r smtmes jz focusing on tough sbject but rather, diz is quite infrmative..

jz the way..ats guna saya..pstu ana plak..selaraskan..

n las skali tu xd penutup..dy jd cm tetibe je..

klu blh letakkan la ksmpulan dr sudut pdgn awk n hrpn awk..

Ahmad Ashraf Friday, December 11, 2009 at 12:30:00 PM GMT+8  

wasalam,

terima kasih atas pandangan anda, inshaALLAH saya akan cube mantapkan lagi sklill2 saya....

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP