Program Cerapan Anak Bulan di KARAK, JORDAN

Monday, July 19, 2010

Saya sebenarnya tiada apa2 perancangan untuk tempoh selepas zohor hari ni 19 Juliy 2010. Hanya berniat mahu menghabiskan Harakah yg telah diharamkan KDN yg pias ( bace bias).




Tiba2, pagi ni terbukak pulak FB dan dapat permintaan dari Abg Ihsan, mantan YDP PERKEMAT DQ. Permintaannya berbunyi.
"Salam. Ana nak minta tolong nta ni. Ana skg ni pegang Biro Penerangan. Jadi ana nk buat projek cerap hilal ramadhan di Jordan. So, nak minta tlong nta cari bahan2 n cara serta teknik utk proses cerapan tu...brapa hb dan sebagainya...blh tak...? harap sgt nta blh tlg...Syukran..:-) "




TheN, saya pon ape lagi, bile je pulang dari appointment pagi tadi, sebetulnya selepsa zohor, terus bukak PC. Tiba2, internet jammed palk. Itulah dy TmNuts Steamyx. Mmg sgt2 slow, sebab tu lah saya menulis perkataan dalam post ni selepas Asar. Mama cakap selepas Asar OK cket.

Ok, daripada pemerhatian saya melalui software Starry Night Pro.

Dan juga.


Berbekalkan link kota Kark ataw Karak yang diberikan Abg Ihsan melaui FB. Kark adalah kota penting dalam faktor kemenangan Salahudin dalam pembukaan kota Baitulmaqdis. Lalu saya terus ke wikimapia.org kerana ia lebih bagus daripada Google Earth sebenarnya. Kerana ia memberikan kita kordinat yg tepat.
Berdasarkan wikimapia, saya dapati Masjid al-Amri, tempat yg berhampiran dgn umah Abg Ihsan seperti berikut

Latitud :31°11'7"N
Longitud :35°42'19"E

Hasil pemerhatian ialah:

Bumi Bulan dan Matahari akan berada dalam keadaan segaris (ataupun senang cerita adalh bulan baru telah lahir) pada 10 OGOS 2010 waktu 5:09 pg waktu Jordan dan jika kedudukan si yang ,melihat berdiri di Kordinat yg saya nyatakan di atas.
Sy pernah di taklimat kan tentang cara pencerapan hilal oleh wakil (MAPHILINDO) mALAYSIA, pHILIPHINA, iNDONESIA. Tentang bagaimana untuk mengetahui kaedah yg disepakati untuk melihat hilal di Asia Tenggara. Organisasi ini menetapkan bahawa, anak bulan akan dapat dilihat menggunakan mata kasar selepas 8 jam,. Tetapi disebabkan zaman sekarang, terdapat banyk sgt pencemaran udara, sebab itu kita menggunakan teleskop. itupun masih lagix nampak.

Tetapi selama pemerhatian saya setiap kali masuk awal bulan, susah sgt kita nak nampak, walaupun selepas 13 jam. Saya sendiri pon x taw ape yg salah dari ape yg dijumhurkan MAPHILINDO.

Menurut Maphilindo lagi, jika umur anak bulan telah lebih 8 jam, dan kita melihatnya sebelum masuk waktu maghrib, maka kita akan mengisytiharkan kite telah masuk bulan baru. Jika tidak, maghrib esok hari baru dikira masuk bulan baru. Sebab itulah pada sebelum tertubuhnya Maphilindo atawpun sebelum adanya sistem pengiraan PENGHISABAN Awal Hilal di malaysia, banyk berlaku perselisihan paham.

Menurut Ustaz Abdullah, mantan Unit Falak Mufti KELANTAN, RUMUS ATAWPUN FORMULA TERBARU YG KITA GUNA SEKARANG NI, TIADA lagi percangahan.

Untuk teknik cerapan.


Sy menyarankan kepada A.Ihsan untuk menyediakan satu teleskop mini, x pun cube bekerjasam dgn Organisasi yg bertanggungjawab di Jordan yg berkaitan dgn Falak. Untuk keselamatan, jgn sekali2 menggunakan DSLR untuk mihat gambar anak bulan jika matahari masih terang, jika sudah malap dan hampir maghrib boleh la untuk melihat menggunakan DSLR.

Untuk pengetahuan, melaului pemerhatian daripada Starry Night. Bulan dan Matahari akan terbenam pada kedudukan 10 dan 18 darjah kanan pada Barat.

Untuk alat yg sering digunakan oleh agensi2 di Malaysia untuk pencerapan Hilal adalah Theodolite dan Teleskop. Dan juga paling terkini, adalah lebih lenang menggunakan DSLR sambil ditolongi oleh LENS yg power.

Selain itu, boleh juga menjemput sesiapa yg berkesempatan untuk memberi penerangan tentang simulasi pencerapan Hilal yg sebenar, cube Abg consult dgn jabatan agama kat sana.

Untuk A.Ihsan setakat ini sahaja yg ana mampu tolong. Sebenarnya ana sendiri telah lama, hampir 2 tahun tidak menghadiri ke proh\gram cerapan Hiala kerana susah untuk berinteraksi dgn BIROKRASI jabatan MUFTI sendiri. Kalo selain pekerja kerajaan, mesti dapat jabatan sendiri.

Ana bercadang, jika sempat, nak jugak join cerapan HILAL di KB untuk Syawal. Nanti ana bgtaw Abg balik.

1 Komen:

hasanhusaini Monday, July 19, 2010 at 11:12:00 PM GMT+8  

Syukran jaziilan ya adindaku...:-) moga nta juga mendapat manfaat dari usaha ini

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP