Due Date & Kahwin: Masa untuk serius

Friday, October 19, 2012





Masih teringat kecik2 dulu, Mama sebut someword mcm 'DUE', beberapa hari selepas tu tnyla, "DUE tu gapo?" Mama jawab, "Due tu tempoh nok beranok ko adik la." "Oooo", melopong separa paham.

Bila dah besar DUE DATE sebenarnya Mama nak cakap.

Seiring zaman, kita membesar, memang DUE DATE amat penting. Di sekolah, DUE DATE untuk SPM diberikan beberapa bulan awal. Dengan itu, kita akan memperlengkapkan sebaik mungkin bagi menghadapi DUE DATE tersebut.

Begitu juga orang yang nak beranak (melahirkan anak), mestilah katil untuk anak dibeli, juga bilik baru untuk ahli keluarga baru, lagi2 penting, persediaan mental si ibu untuk menghadapi kerenah anak. Si suami pun sama berfikir mengenai plan ekonomi keluarga yang baharu.

Jika kita sekarang, diberi tugasan subjek, tanpa DUE DATE, siapkah kita? Saya yakin amat sikit yang siap. Saya juga yakin, semua lecturer akan bagi DUE DATE untuk mana2 tugasan akademik, dengan cara itu, barulah dapat jika tingkatkan usaha untuk meletakkan diri kita pada level seterusnya.

So, untuk kita naik, maju ke peringkat/level seterusnya. Kita mesti belajar daripada DUE DATE.


Contoh yang jelas saya nampak, terutama kawan2 sekitar saya.

Ada seorang kawan, bila dia dan tunangnya telah tetapkan tarikh nak berkahwin. Saya lihat mereka semakin serius bercakap masa depan hidup.

-Serius bercakap tentang perancangan
-Serius bercakap mengenai 'study plan'
-Serius bercakap tentang'bussiness part-time'
-Serius bercakap tentang adab antara orang muda orang tua

Pokoknya, mereka sentiasa serius, IBADAH mereka juga semakin khusyuk.

Sekian.

Jumaat di Kota Bharu, hujan pagi sampai ke petang.


0 Komen:

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP