[MARS vs VENUS & CORPUS COLLOSUM]

Sunday, October 21, 2012




CORPUS COLOSSUM adalah sebuah saraf halus yang menghubungkan otak hemisfera kanan dan otak hemisfera kiri. Peranannya amat penting untuk menstabilkan tindakan otak hemisfera kiri dan otak hemisfera kanan kita, juga tindakan yang melibatkan fizikal.

Jika CORPUS COLLOSUM dibuang daripada otak seseorang akibat barah atau penyakit yang berkaitan [wal-'iyya-zubilla
h, mintak kita selamat semua] seseorang tersebut tidak dapat mengawal pergerakan fizikalnya. Contoh: Tangan kanan mahu menampar pipi sendiri, tangan kiri bertindak mempertahankan tindakan kasar tersebut.

Berkaitan hubungkait dengan MARS dan VENUS. Dr Roger Gorski, Uni. California, LA mengesahkan bahawa CORPUS COLLOSUM perempuan lebih tebal daripada lelaki, juga 30% lebih banyak bersambung otak mereka berbanding lelaki.


Ini juga menjadi bukti perempuan adalah good 'multi-tasker' berbanding lelaki.


Contoh: 


1- Ibu saya ketika memasak boleh bercakap dengan saya, boleh mendengar radio. Ibu saya melakukan 3 perkara dalam masa yang sama.


2- Saya, sebagai lelaki, jika memasak, bukan tidak boleh dalam masa yang sama bercakap, tetapi respon itu tidak sesegera respon orang perempuan. Lelaki memerlukan fokus pada satu-satu kerja mereka lakukan. Contoh lagi, pernah saya mencuba, menaiki basikal senaman sambil membaca buku, jika di awal2 tiada masalah sebab otak saya mengawal dua2 perbuatan dengan sedar 'conscious'. Bila dah leka, seronok berbasikal atau seronok membaca, penumpuan saya hanya pada satu sahaja. Ketika ini saya sudah memasuki fasa 'unconsciuos'. Setelah beberapa ketika barulah saya sedar, basikal saya berhenti kayuh dan buku saya sambung baca.


So mesti anda yang membaca dapat kaitkan dengan pengalaman sendiri, mungkin pemerhatian pada sibu/ayah/uami/isteri/kawan anda sendiri.


Itulah kelebihan perempuan berbanding lelaki, tetapi apa pula kelemahan perempuan? Hehehe.


Antara kelebihan CORPUS COLLOSUM lelaki kecil berbanding perempuan adalah lelaki dicipta khusus untuk melakukan sesuatu perkara dengan fokus.


Kelemahan perempuan disebabkan CORPUS COLLOSUM mereka yang kecil adalah mereka susah untuk mengenalpasti arah kiri atau kanan disebabkan mereka sentiasa 'multi-tasking' menggunakan kedua2 tangan ketika bekerja. Kajian menunjukkan 50% wanita susah untuk mengenalpasti arah kiri atau kanan tanpa adanya penanda arah seperti cincin di jari kiri.



So, jangan marahlah jika MARS jika tidak mendengar, bukan tidak mendengar sebenarnya. So, VENUS terimalah anda sukar membaca peta.

0 Komen:

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP