Ringkasan video "The end of power: Moises Naim at TEDxGeorgetown"

Sunday, January 04, 2015



Buku pertama yang Mark Zuckerberg baca untuk tahun 2015. The End of Power, tulisan Moisés Naím bekas menteri Venezuela.
Ringkasnya, idea The End of Power memperkenalkan trend "POWER" semakin hilang dari penguasa-penguasa di dunia sekarang.
Bandingkan berapa ramai sudah negara Autokrasi bertukar kepada Demokrasi.
Naim menghujahkan, perkara ini berkalu kerana 3 REVOLUSI, MORE, MOBILITY dan MENTALITY


1] MORE, sekarang institusi makin banyak, pendidikan makin banyak, pelajar makin bertambah, pengajar juga bertambah, penjenayah bertambah, polis bertambah, kedai makin banyak, duit juga main banyak.
2] Banyaknya manusia, MOBILITY makin rancak. Manusia berhubung, bergerak secara fizikal, interaksi alam maya, malah semakin murah. Jadi, untuk mengawal manusia yang bebas bergerak agak sukar.
3] Maka, MENTALITY juga berubah bilamana manusia bebas beeinteraksi. Konsep nilai, konsep sikap sudah tidak sama dengan dahulu.
Hati-hati, itu kata Naim, kerana kita mungkin seronok dengan kuasa bukan lagi pada orang-orang besar. Orang yang terbanyak sudah makin berkuasa. Maka orang terbanyak boleh menyekat sesiapa sahaja. Bahaya adalah apabila, bilamana tiada sesiapa yang berkuasa untuk membawa projek atau idea baru. Institusi juga jadi senggang.
Naim juga berkata, perlunya beberapa perkara untuk mengelakkan berlakunya kesenggangan ini, iaitu. INOVASI POLITIK (ini sedang mendatang), ini termasukkalah inovasi dalam teknologi, komunikasi. Inovasi dalam semua berkara dalam semua bidang KECUALI dalam pengurusan
Apa yang NAIM mengajak untuk diterima adalah, GELOMBANG INOVASI kian mendatang, sifatnya adalah i) tidak teratur, ii) berselerak iii) sekali sekala sahaja. Ianya dipandu oleh, bagaimana POWER diperoleh, digunakan dan dikekalkan.. Jadi, manusia akan meneroka untuk mengurus dirinya sendiri.


0 Komen:

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP