PERUBATAN HOMEOPATI RAWATAN YANG SELARI DENGAN AL-QURAN

Monday, May 18, 2009

Artikel di bawah telah disalin daripada Majalah GEN 5 IQRAC.

PERUBATAN HOMEOPATI RAWATAN YANG
SELARI DENGAN AL-QURAN


Perubatan homeopati lebih merupakan asas fitrah dan asas Islam. Ianya dilihat daripada sudut penerapan ilmu seperti ilmu sains hari ini yang mendapat sumber ilmu daripada al-Quran. Ini kerana asas dalam perubatan homeopati adalah sama seperti hukum alam, fitrah dan sunnah yang merupakan asas yang kukuh dan kekal. Seumpama khasiat madu yang disebut dalam surah an-Nahlu ayat 69:

“Daripada perut lebah itu keluar minuman (madu) yangh bermacam-macam warna di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia…”

Lebih menarik lagi, ubat-ubat homeopati mempunyai ketetapan dan kesembuhan berbanding ubat-ubat moden yang mempunyai kesan sampingan dan akan diketepikan dengan ubat-ubat baru yang lebih berkesan. Asas inilah yang terdapat di dalam penawar-penawar homeopati. Prinsipnya tetap seperti kejadian yang telah ditentukan oleh Allah.

Seakan bawang putih yang dikesan sangan berguna untik sakit kembung, infeksi saluran pernafasan, peredaran darahnya ia akan terus berguna setiap masa. Malahan homeopati telah meneroka dan menggunakan banyak bahan ubat yang seperti terdapat di dalam Materia Medica yang ribuan jumlahnya. Kerana itu bahan-bahan dalam Ferum Met (al-Hadid), Apias Mel (an-Nahlu), Tarantula Cub dan Tarantula Hisp (al-Ankabut), yang dijumpai dating dari surah-surah al-Quran.

Setakat ini, kita baru melihat prinsipnya yang terpenting, manakal prinsipnya yang kedua ialah ‘The Low of Minimum Dose’ menjamin penawar yang diberi bentuk yang selamat. Melalui cara yang sangat unik ia bebas daripada ’Drug Effects’ dan tentunya ini serasi sekali dengan Islam yang tidak dengan Khamru (benda yang memabukkan) seperti dadah dan sebagainya.

Prinsip yang ketiga adalah ‘The Treatment of The Whole Person’ menjamin pesakit mendapat perhatian khusus secara peribadi yang disebut sebagai ‘The Holistic Nature of Homeopathic Treatment’.

Memanglah sesuatu yang baru ditemui itu sukar diterima apatah lagi sekiranya ia berlawan dengan kefahaman kita selama ini. Sebaba itulah kita sukar menerima kenyataan bahawa 12 pesakit AIDS pulih melalui HOMEOPATI seperti yang dilapotkan oleh Berita Harian pada 24 Februari 1993.

Banyak lagi prinsip dalam Homeopati yang boleh dibincangkan unyuk melihat keserasiannya, sumbernya, peranannya dan hubungan dengan Islam sebagai ad-Din dan manusia sebagai insan fitrah. Tiada system rrawatan yang patutu mendabik dada bahawa dialah yang terunggul. Bahkan masyarakat harus terbuka kepada semua system selagi ia mampu mempertingkatkan kemaslahatan ( kebaikan) sejagat.

Tulisan MUSLIMAH SEJATI

Diambil daripada majalah Gen 5 IQRAC.
Diubahsuai oleh Ashcroftstylus Az.

1 Komen:

naima akhafullah Thursday, June 4, 2009 at 12:11:00 PM GMT+8  

subhallah indahnya ISLAM..
inilah kesyumulan islam....

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP