group binding, usrah, study circle, bla bla bla...

Saturday, June 19, 2010

Usrah pertama aku, di MML. Usrah Imam Syafie, nama usrah yg ditetapkan oleh programer program MITASI 2002.

Usrah Imam Syafie hanya berjalan pada tahun itu (2002). Tiada lagi sehingga sekarang.
Naqib: Akh Abal Khair, skg belajar di madinah. Akh Solihin n Akh Hafizudin.
Ahlinya akui, Muiz, Firdaus, Mustaqim, Riduan, Qabil.

Disitulah aku dipaksa bercakap. Diminta menjadi MC usrah. Pengalaman blurr tu aku akan simpan sampai bila. Xnk la cite kat cini.

Usrah ke-2. di bawah tangga masjid Darul Quran, di tepi Tasik Huffaz, KKB.
Naqib. Abg Qairy n Abg Asyrafuddin.
Ahlinya. Engku Fahmi, Siddqi, Syazwan Bob, Syafik, Haris, Fauzul. Dari group ini aku semakin matang. Ditambah plak, roomate aku, naqib aku. Memang hari2 la aku di asah. Asha pemikiran, asah adab, asah paelah yg bagus2. Yg penting, itulah antara idola aku menuju kecemerlangan.

Usrah itu namanya ITQAN'S. Masih berkekalan sampai sekarang walaupun kami dah terpisah jauh dalam benua asia. Tapi FB masih menjadi wasilah.

Abg Qairy, jauh ke Syiria. Engku Fahmi, mantan ketua Usrah, Jordan. Syazwan di Penang. Haris ,Fauzul, Syafik, Siddqi. CFS PJ. Dan aku seorang dicampak ke bumi gersang Nilai.

Aku bangga dengan ITQAN'S. Permulaan sem 2 di DQ. ITQAN'S lah yg pertama buat usrah. Usrah pertama tanpa naqib. Aku ditaklifkan memberi pengisian. Terimakasih kepada semua adik beradik ITQAN'S yg menghargai aku.

ITQAN'S juga pernah berusrah dari pagi sampai pagi. Kami start ngan qiam, then bertolak ke pasar. Beli kelengkapan berkelah, pegi ke Kalumpang. Balik ke DQ. Malam tu pulak berbeku. Pagi Esoknya last sekali breakfast di KKB........

Kenangan yg amat2 manis. ITQAN'S adalah usrah paling berjaya di DQ batch aku.

Datang UIA PJ. Kitorang baut ag Usrah bersama naqib yg lama terpisah...selama aku di PJ.. paling kurang 5 usrah telah kita buat.

Ketiga, Usrah di UIA PJ.

Naqibnya Akh Fazli n Akh Hafizudin. Jiwa mereka amat2 sufi, mengalahkan jiwa aku. Ilmu kesufian amat2 banyk pada mereka. Mereka adalah insan yg merendah diri bila bersamanya. Selalu menghormati orang lain, sehingga aku sentiasa segan jika mereka ada di sekktarku. Walaupun aku lebih tua dari mereka.

Aku x pernah memanggilnya selain dgn nama 'ABANG' di depan. Itulah antara penghormatan aku kepada mereka. Kerana, tanpa jaminan mereka, aku bukan dan tidak sekali-kali akan jadi seperti hari ini.

Ahli usrah nya adalah, Mazlan, Firdaus, Syahrul, Afif dan aku.
Syahrul, Afif dan Firdaus, adalah Engineering Students.
Mazlan dan aku pada waktu itu adalah Nursing.

Sebanyak lebih kurang 13 usrah telah diadakan. Ada formal, ada x formal.

Usrah keempat. Aku di uji lagi. Bukan menjadi pemberi tazkirah. Bukan jadi MC. Bukan mencari modul Ukhwah. Tetapi akulah Naqib. Ya ALLAH. Selama ini sedap sahaja aku meluah kan teori nak bermesra dgn org x kenal. Tetapi sekarang, tiba masa aku di uji...

Pembaca...
Doakan aku......

2 Komen:

Anonymous,  Saturday, June 19, 2010 at 12:47:00 PM GMT+8  

sy pon rindu kenangan kite dlu..walaupon mula2 dlu sy cam x dapat terima awak sangat..haha..skang da rapat...ursah mmg best...

Anonymous Saturday, June 19, 2010 at 10:59:00 PM GMT+8  

aniq : barakallahulaka...produk terbaik dr insan terbaik insyaallah bleh buat yang tebaik..ameen

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP