Ramadhan : Bulan Ubat Melawan H1N1.

Thursday, August 27, 2009




Assalamualaikum semua,

Kawan2, sedarkah tetamu kita yang dicintai telah datang.

Awalnya RAHMAT.

Tengahnya PENGAMPUNAN.

Akhirnya PEMBEBASAN DARI NERAKA.

Itulah mafhum madah nabi tercinta.

Sabda Nabi lagi,

"Puasalah, nescaya kamu akan sihat"


Hadis yang bahasa arabnya hanya dua patah perkataan ini cukup bermakna jika kita berpuasa.

Kerana puasa yang membuatkan kita lapar itu sebenarnya adalah sebagai ubat kepada kita untuk hindari penyakit. Ada beberapa kajian mengatakan bahawa puasa akan melemahkan pergerakan kuman2 dalam badan kita kerana kuman tersebut kurang tenaga yang diambil daripada Zat Besi daripada makanan kita.

Selain itu, puasa juga boleh dijadikan alat untuk membuaang kolestrol, ini telah dibuktikan oleh seorang pakar motivasi terkenal, Dr HM Tuah Iskandar al-Hjj, dalam bukunya Nak Ke Tak Nak, banyak fakta berkenaan puasa di huraikan beliau, apa yang menarik perhatian saya pada ketika itu berumur 16 tahun adalah, pendedahan yang dibongkar oleh Dr. Tuah banyak kajian daripada saintis amerika membuktikan puasa dapat mencegah penyakit, ada juga yang menyarankan supaya rakyat amerika berpuasa 2 kali seminggu, lihatlah kawan2, betapa ajaibnya wasiat Rasulullah saw supaya kita berpuasa isnin khamis.

Kawan2, terbayangkah betapa saintifiknya kata2 daripada insan yang ditarbiyah ALLAH ini?
Kawan2, tahukan bahawa hadis nabi itu tidak sia2?

Dalam buku Nak Ke Ta Nakitu juga, Dr Tuah menggalakkan masyarakat kita supaya berpuasa, selain ia dapat mengurangkan kolestrol, puasa juga dapat membuang lemak2 jahat. Tetapi ingat kepada kakak2 kat luar sana, jgnlah menjadikan puasa itu sebagai alat nak kuruskan badan tanpa tujuan plak ye....

Seperti yang telah saya katakan di atas, puasa dapat mengelakakn penyakit, kerana jika kita puasa, pengambilan makanan ke dalam badan berkurangan, maka kuman2 yang menanti akan makanan itu menjadi lemahdek puasa kita. Maka kuman itu menjadi lemah, maka kita akan sihat, oleh itu pekerjaan kita tiada masalah,.

In conclusion, fasting will bring more benefitl to us. My suggestion to my very beloved friends, lets fasting, let us imarah this holy month with tadarus, qiam, ifthor jamaie, besides I advise to all of u to do haibah or ( commonly known as sadakah in malay).




0 Komen:

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP