DQ masuk akhbar SIASAH. Pendapat saya.

Thursday, April 16, 2009

Satu kisah dari bumi barakah Darul Quran, bakal bekas kampusku.

Disebalik budak2nya yang berserban.
Disebalik budak2nya yang kerap kali berjemaah 5 waktu sehari.
Disebalik budak2nya yang menjaga biah solehah.
Disebalik budak2nya yang mcm lagi inilah, rupa2 ada lagi yang x pandai menjaga adab.

"Syeikh, ape nk ungkit ni, cepat r, aku ade keje ni" Mahmud tetiba menyampuk.

Ok2, aku sebenarnya nak ungkit satu peristiwa kat DQ. Tahun lepas, ade keluar dalam paper pasal DQ, ko tau x?

Mahmud mengangguk. "Pasal Zahid Hamidi dtg DQ kan?"

Aku menggeleng, bukan yang tu. Yang ni, pasal budak2 x puas hati, diorang luahkan, muntahkan kat akhbar Siasah, teruk... diorang hentam, semua kena kecuali pelajar. Paham2 lah ye.

Bagi akulahkan, x elok sebenarnya mcm tu.

Ade satu kisah di zaman dulu, tapi selepas Masihi la,
ada sowg raja tu asyik kena kutuk je dalam Khutbah Jumaat.

SATU HARI..... dia panggil tuk khatib yang kutuk dia tu, raja itu bertanya

"Antara aku dengan Firaun, siapa zalim?"
"Firaun yang zalim" khatib jawab.
Raja tanya lagi" Antara kamu dgn Nabi Musa, siapa alim?"
"Nasi Musa" khatib menjawab.

Ape yang aku nak petik disini Mahmud, kalo kita nak tegur org yang tua daripada kita, mcm senior ke, pimpinan persatuan ke, ustaz2 ke, lecturer2 ke....lebih2 lagi MAK AYAH, kenalah beradab. Nabi Musa x pernah kutuk Firaun depan khalayak, ni lebih2 lagi dedahkan kat paper, balik2 kita yang malunya, sebab kita ini pelajar DQ.

0 Komen:

Post a Comment

Follow by Email

ash berkongsi (128) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) english (5) tarbiah (5) travelog dq (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP