Ramadhan: Imbau Kembali Peristiwa AIN JALUT

Monday, September 14, 2009

INTIM 06

INTIM 06 adalah program untuk kesemua pelajar Maahad Muhammadi (Lelaki) pada waktu itu, biasalah program seperti program2 yang pernah dilalui, ada ceramah, riadah, sesi modul, makan dalam talam.

Tapi apa yang ingin saya kongsikan pada post kali ini adalah, berkenaan hand-out untuk peserta,
ada satu artikel yang menggugahkan persepsi saya pada tentera Mongol (juga dikenali dengan nama Tartar), selama ini saya ingat tentera mongol ialah tentara yang tidak pernah kalah, tetapi ia sama sekali meleset selepas membaca artikel itu.

INTIM 06 hingga SABTU MINGGU LEPAS

Selama tempoh itu, saya hanya mendengar tentang ain jalut yang hanya diselit dalam tazkirah2 sepanjang berada di Darul Quran, sepanjang tempoh itu, saya seperti telah lupa akan ain jalut.

Sabtu Minggu Lepas

Saya pada pagi itu, lepak2 dgn fifi di ukc1, di bilik beliau, bersama teman lama x berjumpa, muai dan malik dari nilai, tiba2 dalam pukul 11 pagi saya meng'grab' buku yang bertajuk HULAGU KHAN dari rak buku fifi, lantas membaca novel itu hingga ke petang, hanya berhenti untuk solat sahaja.

Apa yang saya ingin kongsikan adalah, peristiwa yang berlaku itu banyak memberi iktibar kepada kita, antaranya adalah:

1.Ukhuwwah
Andaikata tentera islam tiada ukhuwwah, nescaya mongol akan menang. Dalam pertarungan ini, tentera islam dari Mamluk Mesir pimpinan Sheikh Saifuddin Qutuz telah mendapat bantuan daripada saki baki tentera Abbasiah pimpinan Rukunuddin ad-Daudar, perlu di ingat bahawa Rukunuddin bukanlah lari menyerah kalah, tetapi ia berundur untuk bergabung dengan Mesir. Jika melawan juga, tentera akan kalah, walaupun tenteranya yang berjumlah 20,00 itu berjaya mengkucar-kacirkan mongol.

Ini menunjukkan kebijaksaan seorang panglima, Rukunuddin bukanlah berjuang kerana negara ataupun khalifah tetapi kerana agama, disebabkan peluang untuk menyelamatkan Abbasiah tipis, maka langkah terbaik adalah bergabung dengan Mamluk Mesir kerana Hulagu Khan dalam misinya adalah untuk menghancurkan islam.

Selain itu, Sheikh Qutuz juga mendapat bantuan daripada kerajaan Kaukasus, sebuah kerajaan Islam, dibawah pemerintahan Berke Khan, bapa saudara Hulagu sendiri, Berke Khan dengan keimanan kental untuk mempertahankan Aqidah Islam, sanggup melupakan bangsanya. Bermula daripada selepas Hulagu mendapat pusaka wilayah Hashashim(berhampiran Baghdad) selepas kematian Tuloi(bapa hulagu), kemudian Hulagu bersama tenteranya ke barat, menuju ke Hashashim kerana, Hashashin telah mempunyai keraajan sendiri kerana menyangka mongol telah memerdekakannya berikutan keberangkatan pulang kesemua mongol ke Mongolia kerana kematian Tuloi.

Dengan langkah bijaksana Berke Khan, beliau bersama tenteranya berangkat ke barat Asia untuk bergabung dengan kerajaan Islam kerana ingin menghalang Mongol pimpinan Hulagu dan juga bimbang mongol akan memusnahkan Islam.

Dengan penggabungan 3 panglima daripada 3 tentera daripada 3 kerajaan, akhirnya pertarungan di Ain Jalut telah dimenangi Islam.

2. Perpaduan Kaum

Perlu diingat bahawa, peperangan Ain Jalut tidak akan berlaku jika Abbasiah tidak jatuh.
Apakah yang menyebabkan Abbasiah jatuh dengan senang ke tangan Mongol?
Adakah kerana tentera Rukunuddin berundur ke Mesir yang disangkakan telah tidak patriotik lagi kepada kerajaan Abbasiah?

Sebenarnya ia berlaku adalah kerana kegagalan Khalifah Mu'tasim Billah yang gagal menguruskan kerajaan dan kerana gagal menguruskan kesatuan kaum dalam pentadbiran Kerajaan.

Ini berlaku kerana Khalifah hanya mengambil Parsi dan Turki sahaja untuk menganggotai kabinet baginda.

Selain itu, dalam suasana rakyat sendiri telah hilang kesatuan kaum yang besar iaitu ARAB, TURKI dan PARSI, ada sehingga bergaduh 1 lawan 1 hingga membawa kepada puak yang besar.

Perkara ini amat membimbangkan saya, waqi' kita di Malaysia sekarang. Kita sekarang belum lagi memegang negara sudahpun dapat melihat pergolakan antara kaum, saya amat bimbang dalam keadaan tiadanya sebuah negara islam, perkauman telah berlaku, jika sudah bernegara Islam dan ada khalifah adakah perkara ini akan berlaku?

Oleh itu, kita semua berlapang dada dan bersatu kerana kesatuan Aqidah itu amat penting. Sama2lah kita bersatu ke arah Daulah Islam.

3. Waspada Terhadap Syaitan Fizikal

Hulagu Khan tidak akan menawan negara Islam walaupun adat tentera mongol itu gemar akan darah manusia, gemar unruk memakan daging2 manusia, gemar merogol tawanan perang wanita.

Hulagu tidak akan bertindak begiru andaikata Kristian tidak menghasut.

Di sini saya ingin menegaskan, SYAITAN TIDAK AKAN BERHENTI MENGHASUT MANUSIA SAMPAI BILA2.

Dalam peristiwa ini, syaitan yang menyerap dalam jiwa2 orang kristian.

Sebelum Hulagu berangkat ke Hashashim, kristian telah sampai ke Mongolia. Akibatnya, mereka dapat menyebarkan doktrinisasi supaya tentera mongol memusuhi Islam. Ini dibuktikan sendiri apabila Hulagu berkahwin dengan wanita kristian.

Sahabat2, cube perhatikan, betapa hebatnya perancangan musuh Islam yang bernama Kristian ini, mereka telah mendoktrinkan tentera2 Mongol untuk memusuhi Islam dan natijahnya Kerajaan Islam Baghdad tumpas dengan mudah sekali.

Dan yang paling malang, khazanah Ilmiah, Khazanah Intelek ilmuwan Baghdad hilang begitu sahaja apabila ia dijadikan 'bundle of ' ikatan yang besar2 dan diselamkan ke dalam sungai untuk dijadikan jambatan oleh tentera mongol untuk menjajah kerajaan di sungai seberang.

Namun, bukan itu sahaja, ada sebahagian kitab2 peninggalan ilmuwan islam, telah diangkut orang eropah kristian yang menghasut tentera mongol. Banyak kitab2 berharga hilang begitu sahaja dan diadaptasikan oleh orang eropah.


PENUTUP

Sahabat2, kejatuhan Kerajaan Islam Uthmaniyah belum lagi genap seratus tahun, tetapi kenapakah kita kelihatan lesu seperti jatuh sudah beribu tahun?
Sudah hilangkan ingatan kita akan Kegemilangan Uthmaniyah itu?
Hilangkah kebanggaan kita pada Kehebatan Uthmaniyah?

Ayuh sahabat, kenanglah kembali kegemilangan Islam.
Ingatlah, kristian dahulu pernah ketawa kegembiraan bilamana jatuh Kerajaan Islam Melaka.
Bangunlah, kembalilah kita bukakan tanah2 di dunia kepada Islam dengan aman sepertimana tenangnya Rasulullah pada hari Pembukaan Makkah.

Apa yang penting, majulah kita dalam kesatuan pemikiran, agar momentum amal kita akan padu.

0 Komen:

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP