TURKI : Kajian sekarang.

Monday, May 31, 2010

Sejak seminggu sebelum lembaran maya ini siap ditulis. Hati saya amat gundah gulana kan negara Turki. Negara yang menjadi tempat terakhir 'payung Islam' berdiri itu amat menyedihkan hati dan menggembirakan hati saya.

Bila mengelamun, asyik terbayangkan Turki dan senibina2 di 'kota 1000 menara. Itulah Istanbul, ataw nama sebelumnya adalah Islambul. Dikatakan negara 1000 menara kerana di Istanbul sahaja, banyak masjid didirikan dan tiada hitungnya.

Islambul kepada Istanbul

Awalnya, semasa permulaan Kerajaan Islam Turki Othmaniyyah. Sultan pada waktu itu menamakan Islambul. Malangnya, selepas jatuhnya Kerajaan Othmaniyyah, nama itu ditukar kepada Istanbul. Ianya semata-mata mahu menjauhkan rakyat Turki daripada islam dan menjadikan mereka sekular. Supaya mereka lupakan akan kegemilangan mereka terdahulu.


Sultan Mehmet al-Fatih

al-Fateh adalah Sultan Othmaniyyah pertama yang mentadbir Othmaniyyah di Kostantinopel. Banyk muslim sekarang hanya berbangga dengan 70 kapal yang merentasi daratan hanya satu malam. Sedihnya, berapa ramai yang mengambil iktibar.

Sahabat2 pembaca sekalian,
Turki Othmaniyyah, Khilafah yg kita banggakan itu telah HANCUR. Tahukan kita, khilafah itu telah HANCUR. Same2 lah berusaha, menegakkan islam. Islam itu tertegak pada diri sendiri dahulu, kemudian, sebarlah ia kepada keluarga sanak saudara dan masyarakat. Kemudian bersama masyarakat menegakkan islam. Selepas itu kepada bernegeri dan bernegara.

Untuk menjadi penyebar islam. Diri itu wajib mantap, jika rasekan tidak mantap, mantapkan lagi.

Jika sudah mantap, lagikan tegar mantapnya.

Kita sebagai seorang islam, kita kena paham ape kehendak islam, jika x paham, kita kena belajar. Belajar bukan sekadar tahu, belajar menuntut supaya kita faham akan ajaran itu dan dapat mengaplikasikannya dan menebarkannya.

Akhirnya, janganlah kita berbangga dgn sejarah kegemilangan kita (ISLAM) dahulu. Jika kita langsung tiada usaha untuk menjadi lebih baik daripada itu.

0 Komen:

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP