18 Nov 2011 : Semeja bersama Khoo Kay Kim

Saturday, November 19, 2011

Alhamdulillah, semalam, 18 Nov 2011, hari yang amat penat dilalui.

18 Nov 2011

Tengah malamya dimulai dengan berbincang untuk 'presentation' di Kafe Siddiq, hampir pukul 1 pagi, baru pulang ke bilik.

Paginya pula, 'presentation' berkenaan 'The Age of Enlightenment' 8pagi hingga 12.45 tgh hari, duduk shj dalam kelas sambil menyaksikan 'group'2 lain buat 'presentation'. Walaupun ada yang 'present' awal2 pulang ke kolej masing2, saya tetap bersama di situ, menyaksikan 'presentation' bukabahasa Inggerisn apa, kerana perkara yang dibentang itu, tiada dalam kelas belajar, so, rugilah ilmu terlepas begitu sahaja.

Walaupun serabut juga dengan kerenah pelajar yang ambil kesempatan kebutaan 'lecturer' dengan present sambil duduk.



Selepas Solat Jumaat, lepak sekejep di Evoke, harini Evoke dan beberapa Kafe di UIA tutup kerana dipaksa tutup oleh kementerian kerana kadar kebersihan yang teruk, selagi mana Kafe tidak mencapai kebersihan 80% kafe mesti ditutup.

Pukul 3 petang, berada di at-Tabari Conference Room, menunggu ketibaan Prof Emeratus Tan Sri Dato' Dr. Khoo Kay Kim untuk menyampaikan kuliah dalam siri2 kuliahnya.

Petang pula, dihaiskan masa untuk last-revision 'Intro Poli-Scien' untuk exam pukul 8mlm.

Malamnya exam di ADM LT, 30 minit dijawab dan terus keluar. Lantaklah apa orang mahu kata, sejak sekolah lagi, saya suka keluar dewan peperiksaan awal, lagi2 jika soalan itu dijawab dengan cepat.

Berikut adalah initipati2 yang saya dapat daripada kuliah Prof Emeratus Tan Sri Dato' Dr. Khoo Kay Kim

TAJUK :
"The Malay Sultanate in Tradition : The Transition from Pre Colonial to Colonial Periods"
(catatan saya dalam Bahasa Inggeris, saya akan tulis di sini dlm Bahasa Melayu dan Inggeris)
 

"Tradition is something society accepted for longtime"
 Samada perkara itu betul atau salah, jika ia adalah diterima ramai, ia adalah tradisi, kita boleh perhatikan sendiri dengan mengamati masyarakat kita

"Communism, an ideology which mission to push working class up"
'Working Class' jika dibaca pada kamus Sosialisma adalah golongan2 'proletariat', juga difahami dengan golongan2 yang ditindas. Tambah Prof lagi;
"PKM, because of unexistance of proletariat in Malaya, Malay people got confuse with this Communism Ideology"
"Kerajaan must have RAJA"
Kerajaan, jika diperhatikan mempunyai perkataan RAJA di dalamnya. Prof secara sinis berkata, Melaka bukan kerajaan kerana tiada Raja di negeri itu. Prof juga beri contoh, Indonesia menggelarkan Susilo sebagai Pemerintah, bukan Kerajaan kerana tiada lagi Raja dalam pentadbirannya. Prof juga beritahu, Kerajaan tidak boleh di'translate' mudah2 kepada perkataan 'Government' kerana Government tiada unsur Raja.

Kerajaan, pada asalnya bukan menetap seperti sekrang, kerana, kerajaan itu mengikut dimana Raja menetap, Prof memberi contoh, Perak diasaskan pada 1528, lalu bila tiba giliran anaknya memerintah, Sultan Alauddin Riayat Syah berpindah ke Johor, lalu terbentuklah Kerajaan Johor (Johor Lama). Kemudian keturunannya menetap disitu hinggalah berpindah ke Lingga. Lalu terbentuklah Kerajaan Johor yang baru bermula 1885.

"Negeri Sembilan is Nine Territories, not Nitnth State" 
Sehari sebelumnya, seorang pelajar luar negara bertanya kepada Prof, adakah Negeri Sembilan dinamakan sebegitu kerana ianya negeri yang kesembilan mengasaskan Institusi Beraja?. Prof jawab bahawa Negeri Sembilan tidak boleh di'translate'kan kepada Ninth State, tetapi Nine Territories, kerana di dalamnya terdapat 9 jajahan.

"Negeri is River based"
Negeri pusatnya adalah sungai, contohnya, Kuala Selangor, adanya Sungai Selangor, Kelantan, adanya Sungai Kelantan, Sungai Perak, Sungai Pahang.

Tetapi, Prof ada 2 peta, satu peta pada tahun 1782 dicatat Sungai Lumpur, dan pada 1785 dicatat Sungai Gombak, maknanya, proses penukaran nama itu berlaku antara 1782-1785. Maknyanya, Sungai Lumpurlah nama asal Kuala Lumpur. Tapi, ini sudah tidak diendah oelh generasi muda.

"There are differences between ethnicity and  nationality"
Sebelum merdeka, oran India di Tanah Melayu, kita boleh pangil mereka "Indian". Tetapi selepas merdeka, mereka bukan lagi 'Indian' tapi mereka adalah 'Malaysia'. Cumanya mereka mungkin, Telegu, Tamil, Punjab. Begitu juga dengan Jawa, Bugis dan lain2.

PENUTUP

Apa yang anda baca diatas, adalah apa yang saya telah catat dan saya paham, apa2 yang saya catat dan tida faham saya tidak nyatakan di blig ini, biarlah ia bersemadi di nota saya.

Apa yang diatas, adalah bukan muktamad pemahaman saya.

Berada semeja bersama Proffesor ini dapat meningkatkan kemahiran kita. Seorang senior menasihati, berdampinglah bersama2 Prof2 dan Doctor2 di Universiti. Kerana, Segulung Ijazah itu hanya membentuk 40% diri kita. 60 % lain itu adalah dengan berdamping bersama para2 ilmuan.

Ashcroftstylus Az,
Darul Hikmah, IIUM.

Professor Emeritus Tan Sri Dato` Dr. Khoo Kay Kim

1 Komen:

Nuruddin Azri Monday, November 28, 2011 at 8:42:00 AM GMT+8  

salam.nice post.

besarlah harapan saya untuk admin blog ini supaya me'link'kan blog saya pada blog ini.cukuplah sekadar pautan itu.dan saya sendiri pun sudah linkkan blog ini di dalam blog saya.

moga sama2 dpt kongsi ilmu utk menegakkan Islam dan meneruskan hunusan pena2 dakwah.

apa2 pun semuanya tertakluk kepada admin blog ini sama ada handak bersetuju dgn perkongsian ini atau tidak.

sama2 dpt manfaat.

boleh lawati saya di

http://nuruddinazrizulkifli.blogspot.com/

Post a Comment

ash berkongsi (129) cnp copy and paste (37) berita (21) cnp (21) politik (21) sosiologi (19) Science (16) sains (16) tazkirah (15) sejarah (14) falak (13) Quran (12) astronomy (12) filem (11) mahasiswa (11) sajak (11) kesihatan (8) ramadhan (8) Health (7) astrophotography (7) hobi (7) 2012 (6) Sunnah (6) buku (6) conspiracy (6) travelog dq (6) english (5) tarbiah (5) Diet (4) TURKI (4) tips (4) Kajian (3) pemakanan (3) jumaat (2) music (2) pantun (2) Fetih 1453 (1) Fitness (1) Kuliyyah Notes (1) LM 2020 (1) Nebula (1) Risalah Nur (1) SMS (1) Self-Help (1) ash (1) essay (1) psikologi (1) seloka (1)

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP